Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791)
Flétnové kvartety pro „Holanďana“

(dobové nástroje)

v sobotu 31. května 2014 v 19.30 hod., barokní refektář dominikánského kláštera sv. Jiljí
(vstup Jilská 7a, Praha 1)

mozart kvartety

Anne Freitag - traverso,
Anaïs Chen - housle, Martina Bischoff - viola
Daniel Rosin – violoncello

Koncert uspořádaný ve spolupráci se švýcarským Verein zur Förderung von Basler Absolventen auf dem Gebiet der Alten Musik (Spolek pro podporu basilejských absolventů v oblasti staré hudby).
Cílem tohoto společenství je doprovázet vynikající absolventy Scholy cantorum basiliensis, renomovaného institutu pro výzkum a interpretaci staré hudby, na jejich cestě ze studia na pódium. Organizují a financují koncerty, projekty, nahrávky. O smysluplnosti jejich snažení svědčí řada slavných jmen, bývalých absolventů, kteří patří mezi světové špičkové interprety. Tuto spolupráci považujeme za velmi prestižní, protože jsme tak v přímém kontaktu s výzkumem, neustále kultivovanou tradicí i nejnovějšími trendy, které tato vysoká škola vždy udávala.

Mozartovy flétnové kvartety jsou jedny z nejkrásnějších ve svém žánru, přestože je známo, že Mozart sám tento nástroj příliš nemiloval. Připisuje se mu anekdota, ve které se ptá, co je horšího než jedna flétna. Dvě flétny. Jeho podrážděné reakce na příčnou flétnu, pramení zřejmě z faktu, že to byl v Mozartově době oblíbený nástroj diletantů. Je z něj relativně lehké vyloudit nějaké tóny, ale krásný tón, vkusný přednes a perfektní intonace byly mezi flétnisty vždy privilegiem mistrů.

Z Mozartových dopisů se také dozvídáme mnohé o Flétnovém kvartetu D Dur, KV 285, který zazní na koncertě v barokním refektáři dominikánského kláštera.
Na podzim roku 1777 přijel Mozart se svou matkou do Mannheimu s nadějí, že tam získá stálé místo. Na místě se brzy spřátelil s kapelníkem Cannabichem a flétnistou Wendlingem. Skrze Wendlinga se pak seznámil s Ferdinandem Dejean, amaterským flétnistou, který pracoval pro Nizozemskou východoindickou společnost.
V prosinci píše Mozart svému otci: „Ještě jednu věc Vám musím vyprávět. Byl jsem na obědě u Wendlinga jako obvykle a ten povídá: „Ten náš indián“, to je totiž jeden Holanďan (Dejean), který je finančně nezávislý a je to milovník všech věd a můj přítel a obdivovatel, je přeci jen správný chlap. Představte si, že vám dá 200 fl, když mu napíšete 3 lehké jednoduché koncerty a pár flétnových kvartetů.
O čtrnáct dní později měl už Mozart hotový první z kvartetů, ale v příštích měsících se to poněkud zvrtlo, protože se Mozart zamiloval do mladičké sopranistky Aloisie Weberové a nedodělané kvartety tížily jeho svědomí. Při návratu z krátkého výletu s Aloisií a jejím otcem píše: „Wendling mě asi roztrhne, na kvartety jsem ani nesáh´, ale jakmile přejedeme most přes Rýn, musím je dodělat.“ V únoru 1778 skutečně dopsal další tři kvartety a dva koncerty.
Povedly se mu – je to krásné hraní nejen pro flétnu, ale na své si přijdou i smyčce a posluchači.

po út st čt so ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30